Radar | AvroTros uitzending over energietransitie
Steeds meer Nederlandse gemeenten bereiden zich voor op een aardgasvrije toekomst. Bewoners ontvangen brieven waarin staat dat hun wijk binnen enkele jaren van het gas afgaat. Vaak worden warmtenetten of warmtepompen als alternatief genoemd. Maar voor veel huishoudens roept dat vragen op: is dit wel de beste oplossing en wie betaalt uiteindelijk de rekening?
Onafhankelijk advies over de verduurzaming
In de uitzending van 18 mei jl. onderzocht Radar | AvroTros de gevolgen van de energietransitie voor huiseigenaren. Hoewel de overstap naar duurzame energie noodzakelijk wordt geacht, blijkt dat veel inwoners moeite hebben om onafhankelijke informatie te vinden. Uit onderzoek van het Radar Panel blijkt dat 70 procent van de ondervraagden niet weet waar zij terechtkunnen voor onafhankelijk advies over de verduurzaming van hun woning.
Volgens de Vereniging van Nederlandse Gemeenten moeten gemeenten inwoners tijdig duidelijkheid geven, maar zijn zij daarbij afhankelijk van onder meer het Rijk en netbeheerders. Daardoor verschillen planning en communicatie per wijk. Gemeenten zijn verplicht om minimaal acht jaar vooruit te plannen voordat de aardgasvoorziening stopt. Bewoners behouden daarbij de mogelijkheid om voor een eigen duurzame oplossing te kiezen. De energietransitie vraagt om draagvlak. Goede, onafhankelijke informatie is daarbij essentieel om bewoners mee te nemen in de keuzes die voor hen gaan gelden.
Bron: Radar | AvroTros
De Gemeente Almere wil in de Sieradenbuurt uitdrukkelijk in samenspraak komen tot oplossingen voor een toekomstbestendige energievoorziening. Dit betreft een vrijblijvend onderzoek, niet een aanwijzen door de gemeente.





